프로그램은 PDF 파일로도 첨부되어있습니다.
2018 KAMALL Annual Conference Paradigm Changes in the Future of Multimedia-Assisted Language Learning | |||||||||||
TIME | EVENT | Moderator | |||||||||
09:30- 10:00 | Registration [BRICS-Culture Center Rm 105] | ||||||||||
10:00- 10:20 | Opening Speech: 전영주 학술대회 조직위원장(목원대) Welcoming Speech: 차윤정 회장(한신대) Congratulatory Speech: 김인철 총장(한국외국어대) | 윤서영 (백석대) | |||||||||
Keynote Session [BRICS-Culture Center Rm 105] | |||||||||||
10:20- 11:00 | KeynoteSpeech: Challenges and Opportunities from Paradigm Shifts in MALL
| ||||||||||
Plenary Speech I: 인공지능 시대의 멀티미디어와 리터러시 지도
| |||||||||||
Session I: 연구 멘토링: 연구 주제 탐구, 방법 설계 및 경험 공유[Graduate School Bldg Rm 309] | Session III: 보편적 학습설계를 위한 다변화 수업의 이해와 적용[BRICS-Culture Center Rm 105]
| ||||||||||
Lunch & Interest Group Discussion [Faculty Office Bldg 2nd Floor] | |||||||||||
Plenary Speech II: 미래사회를 위해 언어교육자가 가야할 길
| |||||||||||
| |||||||||||
|
|
|
|
| |||||||
Day 1 (11/2, Friday)
Workshop [Graduate School Bldg Rm 108]
Time | Presentation | Moderator |
16:00- 18:00 | 4차 산업혁명 시대를 맞이한 KAMALL의 패러다임 전환 차윤정(한신대) | 윤서영 (백석대) |
Day 2 (11/3, Saturday)
Keynote Session [BRICS-Culture Center Rm 105]
Time | Presentation | Moderator |
10:20- 11:00 | Challenges and opportunities from paradigm shifts in MALL Glenn Stockwell (Waseda University, Japan) | 조영우 (배재대) |
Plenary Session I [BRICS-Culture Center Rm 105]
Time | Presentation | Moderator |
11:00- 11:40 | 인공지능 시대의 멀티미디어와 리터러시 지도 김영우(서울대) | 김정태 (배재대) |
Plenary Session II [BRICS-Culture Center Rm 105]
Time | Presentation | Moderator |
13:50- 14:30 | 미래사회를 위해 언어교육자가 가야할 길 김혜영(중앙대) | 김성연 (한양대) |
Featured Sessions
Time | Presentation | Moderator | |
12:00- 12:50 | Session I | 연구 멘토링: 연구 주제 탐구, 방법 설계 및 경험 공유 최인철(고려대), 이충현(한국외대), 이창인(배재대) [Graduate School Rm 309] | 이제영 (전주대) |
Session II | Shifting the focus: Students using multimedia to communicate internationally Eric Hagley (Muranoi Institute of Technology, Japan) [Graduate School Rm 301] | 강명재 (여주대) | |
Session III | 보편적 학습설계를 위한 다변화 수업의 이해와 적용 홍완기(전국영어교사모임) [BRICS-Culture Center Rm 105] | 전영주 (목원대) |
Special Session [BRICS-Culture Center Rm 105]
Time | Presentation | Moderator |
14:30- 15:10 | 연구윤리의 기원과 개념 강남화(한국교원대) | 김혜숙 (서울여대) |
Lunch and Interest Group Discussion
[Professors’ Hall Cafeteria, Faculty Office Bldg 2nd floor]
Time | Presentation | Moderator | |
12:50- 13:50 | Session I | CALL and language testing | 김정태 (배재대) |
Session II | 세계어 및 교수법 | 전영주 (목원대) | |
Session III | 멀티미디어와 최신 연구동향 | 윤서영 (백석대) | |
Session IV | 멀티미디어 리터러시와 언어교육 | 김영우 (서울대) | |
Session V | CALL 자유주제 토론 | 김혜영 (중앙대) |
Colloquium [Graduate School Bldg Rm 309]
Time | Presentation | Moderator |
17:20- 17:50 | Glenn Stockwell (Waseda Univ.) & Eric Hagley (Muranoi Inst. of Technology) | 김정태 (배재대) |
Time | Presentation | Moderator |
17:20- 17:50 | Glenn Stockwell (Waseda Univ.) & Eric Hagley (Muranoi Inst. of Technology) | 김정태 (배재대) |
Concurrent Sessions
Session 1: Language Teaching I [Graduate School Bldg Rm 301] Chair: 김영미(경희대) | ||
Time | Presentation | Moderator |
15:20- 15:50 | Wiki-based collaborative process writing in EFL classroom Namhee Kang (Chung-Ang Univ.) | 김영미 (경희대) |
15:50- 16:20 | The use of mitigation strategies in peer response to L2 writing through synchronous computer-mediated communication at university level Jihoon Pyo & Chung Hyun Lee (Hankuk Univ. of Foreign Studies) | 권연희 (중앙대) |
16:20- 16:50 | Five creative writing ideas for online discussion forums Andrea Rakushin Lee (Konkuk Univ.) | 송은혜 (숭실대) |
16:50- 17:20 | Innovative CALL practices in secondary English class: Perspectives from Hong Kong Wai, Cheuk Bun, Solar & Moonyoung Park (Chinese Univ. of Hong Kong) | 김나영 (세한대) |
17:20- 17:50 | Colloquium Glenn Stockwell (Waseda Univ.) & Eric Hagley (Muranoi Inst. of Technology) | 김정태 (배재대) |
Session 2.: Language Teaching Ⅱ [Graduate School Bldg Rm 302] Chair: 임희정(서울교대) | ||
Time | Presentation | Moderator |
15:20- 15:50 | 멀티미디어로 하는 한류문학수업 최종우(이화여고) | 임희정 (서울교대) |
15:50- 16:20 | 영어수업에서의 AR활동 정사열(난우중) | 김인옥 (춘천교대) |
16:20- 16:50 | Prezi를 활용한 초등영어 교수방안: 영어입력의 사실성 강화를 중심으로 김지혜(배재대) | 김우중 (도서출판카본) |
16:50- 17:20 | 토론 | 임희정 (서울교대) |
Session 3: Language Learning I [Graduate School Bldg Rm 303]
Chair: 김남희(한양사이버대) | ||
Time | Presentation | Moderator |
15:20- 15:50 | 비디오 제작을 통한 프로젝트 기반 학습과 학습자의 자기효능감 신명희(한남대) | 김남희 (한양사이버대) |
15:50- 16:20 | 탈북 학생을 위한 플립 러닝 영어수업설계 허근(한남대) | 성은경 (사이버한국외대) |
16:20- 16:50 | 인공지능 제품을 활용한 결혼이주여성 대상 한국어 교육 방안 심은지(이화여대), 유훈식(서울미디어대학원대) | 김은주 (한양여대) |
16:50- 17:20 | Students’ perceptions of process writing in an online English composition class Namhee Kim (Hanyang Cyber Univ.) | 남지영 (한국산업기술대) |
Session 4: Language Learning II [Graduate School Bldg Rm 304] Chair: 하명정(상명대) | ||
Time | Presentation | Moderator |
15:20- 15:50 | Review of language learning by the use of MMORPGs Yunjin Kim (Kyung Hee Univ.) | 하명정 (상명대) |
15:50- 16:20 | Exploring learner autonomy for developing L2 listening skills in a blended learning environment Sun Young Park & Chung Hyun Lee (Hankuk Univ. of Foreign Studies) | 정남숙 (서일대) |
16:20- 16:50 | 자동번역기를 활용한 고등학생 글쓰기 지도방안연구 이정화(중앙대) | 안치현 (경희대) |
16:50- 17:20 | 유아영어 스마트러닝 최근 동향 권연희(중앙대) | 신명희 (한남대) |
Session 5: Language Learning III [Graduate School Bldg Rm 305] Chair: 계영아(중앙대) | ||
Time | Presentation | Moderator |
15:20- 15:50 | 가상현실 활용 말하기 학습이 학습자의 몰입감에 미치는 영향 이수현, 김희진(사이버외대 TESOL대학원) | 계영아 (중앙대) |
15:50- 16:20 | 실감형 콘텐츠를 활용한 영어 수업이 초등 학습자의 내용 어휘 능력에 미치는 영향 하기랑, 김희진(사이버외대 TESOL대학원) | 이규영 (글로벌사이버대) |
16:20- 16:50 | 중학교 교과서 듣기 심화보충자료 모바일 플랫폼 설계방안 장슬기(중앙대) | 김경숙 (한양대) |
16:50- 17:20 | The effects of smartphone applications on Korean college students’ English vocabulary learning Nam-Sook Jeong (Seoil University) | 백지운 (중부대) |
Session 6: Technology-Enhanced ELT Methodology [Graduate School Bldg Rm 306] Chair: 이상민(경희대) | ||
Time | Presentation | Moderator |
15:20- 15:50 | ICT services in South Korean higher education: International student perspectives Seanan Clifford (Keimyung Univ.) | 이상민 (경희대) |
15:50- 16:20 | University students’ use of communication strategies for improving English speaking proficiency in a mobile-assisted language learning environment Jiun Simon Baek (Joong Bu Univ.) | 하종범 (금오공대) |
16:20- 16:50 | 한국 성인의 영작 과정에서의 온라인 자원 사용에 대한 사례 연구 민주영(광운대) | 김윤진 (경희대) |
16:50- 17:20 | 영어 발표와 교실 수업을 위한 디지털 기술 김해동(한국외대) | 허근 (한남대) |
Session 7: Technology-Enhanced Language Analysis [Graduate School Bldg Rm 307] Chair: 정향기(김천대) | ||
Time | Presentation | Moderator |
15:20- 15:50 | 미래형 영어수업설계를 위한 AI챗봇 담화분석 김현수(중앙대) | 정향기 (김천대) |
15:50- 16:20 | A comparison of collocational behaviors of adjective near synonyms: A corpus-based study Le Thi Hien Thao (Vietnam Maritime Univ.) | 김혜경 (금오공대) |
16:20- 16:50 | A new approach to multiword unit analysis: COCA_MWU20 ColloGram Dongkwang Shin (Gwangju Nat’l Univ of Education) | 김봉규 (목포대) |
16:50- 17:20 | 네트마이닝을 활용한 비판적 사고에 관한 연구의 통시적 고찰 방준(BIGEP)&안혜성(부경대학교) | 김희진 (사이버한국외대) |
Session 8: Blended/Flipped Language Learning [Graduate School Bldg Rm 308] Chair: 정경옥(한남대) | ||
Time | Presentation | Moderator |
15:20- 15:50 | 블렌디드러닝기반 영어읽기학습 그룹코칭 이용주(배재대) | 정경옥 (한남대) |
15:50- 16:20 | Effects of using flipgrid in English speaking class Han Suk Bae (Dong-A Univ.) | 방준 (BIGEP) |
16:20- 16:50 | 영어과 플립러닝연구 메타분석 송주하(중앙대) | 강남희 (중앙대) |
16:50- 17:20 | 대학 영어 듣기 교실에서 모바일 어플리케이션을 활용한 플립형 학습의 적용과 효과 김규미(세명대) | 양혜진 (숙명여대) |